Frågor och TipsActionkamera??

Ej tekniska
Kategoriregler

Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Åke # 6585
Hemort: Strängnäs

Actionkamera??

Inlägg av Åke # 6585 »

Hej.
Jag har tänkt köpa en actionkamera att ha bl.a i fönstret på husbilen.
(vi skall åka i Baltikum på semestern)

Vad bör jag tänka på vid val av kamera?
Hur länge brukar man kunna filma på samma minneskort/batteri?
Går det att ansluta elmatning, eller är det enbart batterier som gäller när kameran är igång?
Vilka finesser bör man ha med, och vilka kan man utesluta?

Jag har ingen egen erfarenhet på området, och när man läser beskrivningarna på kamerorna begriper man ännu mindre. En kamera har en sak, en annan något annat.

Tacksam för rådgivning och tips.
// Åke
Hellre bortkommen och omkörd,
än omkommen och bortkörd.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
GP9448
Hemort: Linderöd

Re: Actionkamera??

Inlägg av GP9448 »

Hej ! jag köpte den billiga sorten " Denver " på Harald Nyborg 499 sek plus ett 32gb minneskort runt 200 sek
cirka 5 timmar kan du få plats på minnet men batteriet räcker cirka 3 timmar jag köpte ett extra batteri från Denver cirka 200 sek och har det med mig när jag är ute o kör.
Du kan använda en usb laddare och filma samtidigt men inte när du kör mc för då är kameran i sitt kamerahus och det går inte att ansluta kabeln.

mvh Göran

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
3866#Togga

Inlägg av 3866#Togga »

Vet inte om du har vibrationer i husbilen. Man kan fundera på det här med bildstabilisator i så fall i bland det vara i kameran men på bekostnad av filmkvaliten
Jag har en Gopro på hjälmen det fungerar utmärkt. Med en Gopro kan du även filma och ta kort samtidigt och en massa andra inställningar. En Contour kamera har gps så din position spelas. Det finns mycket att välja på. Behovet av minneskortets storlek beror ju på hur hög upplösning man filmar med.
Som sagt det finns mycket att välja på i många prisvariationer. Sedan bör man ju redigera filmen och där finns ju många möjligheter.
Om du gör som du alltid har gjort,
får du det resultat som du alltid har fått.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Klas#1245
Hemort: LERUM

Inlägg av Klas#1245 »

Jag har sedan 3-4 år en Contour på hojstyret på sommaren och på skidhjälpen på vintern. Funkar utmärkt och kameran kompenserar för vibrationer. Vattentät, enkel att sköta med handskar på under körning/åkning. Filmar i 1080HD.

Ja, det finns en massa att välja på. Jag valde Contour mkt för att den är smäcker. :wink:
Best Biker Regards
Klas #1245

- Vice President 2021-2022
- Styrelsen 2020-2022
- Vice President 2018-2019
- Styrelsen 2013-2019
- RA Göteborg 2010-2013
- DA Göteborg 2004-2010
- Valberedare några ggr

"Better to die with memories than dreams"

Länk:
BB-kod: