Frågor och Tips ⇒ Fjädringsfunderingar angående Classic Tourer 1500 FI år 2001
Kategoriregler
Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".
► Visa/Show In English
-
Stefan8908
- Hemort: Stockholm
Fjädringsfunderingar angående Classic Tourer 1500 FI år 2001
Hej, måste kolla av detta med er som har bättre koll och bra tips och råd av de som vet bättre.
Har en Kawasaki VN 1500 Classic Tourer FI 2001 som jag funderar på att se över fjädringen på. Är inte nöjd med bakdämparna som jag blåst in 3 kg i men ändå slår de igenom med passagerare. Inga planer på att sänka utan behålla samma höjd utan snarare förbättra vägegenskaperna. Har då kollat på Progressive Suspensions delar och på att byta till progressiva fjädrar i framgaffeln och till progressiva bakstötdämpare.
BAKSTÖTDÄMPARE
Har sett på Progressive suspensions hemsida att de som skall passa på en VN 1500 Classic Tourern årsmodell 2001 är bl.a. 412, 430, 444.
FRÅGA: Är det värt att lägga pengar på ett par 444 eller är det till och med bättre än vad man behöver? Många verkar vara förbaskat nöjda med 412 och 444 är inte direkt billiga men vill ända ha det bästa då klirr på banken är föga tröstande ifall man skrotar.
FRAMGAFFEL
Hittade inga progressiva framfjädrar som skulle passa till FI men såg då i forumet att det ända skulle passa med modellnr 11-1145.
Som alltid mycket tacksam för åsikter och svar då detta forum är som en halogenstrålkastare i det mörker som ibland uppstår.
Har en Kawasaki VN 1500 Classic Tourer FI 2001 som jag funderar på att se över fjädringen på. Är inte nöjd med bakdämparna som jag blåst in 3 kg i men ändå slår de igenom med passagerare. Inga planer på att sänka utan behålla samma höjd utan snarare förbättra vägegenskaperna. Har då kollat på Progressive Suspensions delar och på att byta till progressiva fjädrar i framgaffeln och till progressiva bakstötdämpare.
BAKSTÖTDÄMPARE
Har sett på Progressive suspensions hemsida att de som skall passa på en VN 1500 Classic Tourern årsmodell 2001 är bl.a. 412, 430, 444.
FRÅGA: Är det värt att lägga pengar på ett par 444 eller är det till och med bättre än vad man behöver? Många verkar vara förbaskat nöjda med 412 och 444 är inte direkt billiga men vill ända ha det bästa då klirr på banken är föga tröstande ifall man skrotar.
FRAMGAFFEL
Hittade inga progressiva framfjädrar som skulle passa till FI men såg då i forumet att det ända skulle passa med modellnr 11-1145.
Som alltid mycket tacksam för åsikter och svar då detta forum är som en halogenstrålkastare i det mörker som ibland uppstår.
Bästa Hälsningar
Stefan8908
"Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder".
Stefan8908
"Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder".
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
-
Sverre 7325
Re: Fjädringsfunderingar angående Classic Tourer 1500 FI år
har samma hoj, jag väger 90+, frun 65. två matkassar i sidoväskor inga problem med orginal inställning. neutralt tryck i dämparna. vid dålig väg slog det igenom, höjde trycket med 0,5 kpa. vred inställning på dämaren ett snäpp. fungerar fint. jag bor efter en grusväg med pottål, hojen flyter över hålen så fint.
| Dölj inläggslänk |
- carlberg 6259
- Hemort: Halmstad
Jag har en 02 CL.
med full packning ( Max last )
Plus släp , då har jag 3,6 i dämparna
Och 4 på reglaget , slår sällan igenom ,
med full packning ( Max last )
Plus släp , då har jag 3,6 i dämparna
Och 4 på reglaget , slår sällan igenom ,
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång
| Dölj inläggslänk |
- 1308#stockholm
- Kontakt:
Jag köpte min 1700 CL T nyss. Han påstod att jag maximalt kan ha 1,8 i bakdämparna?
Med vänlig hälsning
Hasse Luthander
Kör VN 1700 Classic Tourer -09 med en PAV bakom.
Hasse Luthander
Kör VN 1700 Classic Tourer -09 med en PAV bakom.
| Dölj inläggslänk |