Frågor och TipsHjälmhögtalare

Ej tekniska
Kategoriregler

Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Hjälmhögtalare

Inlägg av Rubbe_6173 »

Kör med Scala RiderG9x och originalhögtalarna är verkligen superkassa. De funkar hjälpligt inne i stan men så fort man kommer ut på landsväg, för att inte nämna motorväg, så räcker de helt enkelt inte till.
Har hittills i stället använt öronproppar som ansluts till 3.5mm-uttaget på G9x, men det är krångligt att hålla på med med täta stopp etc.

Är det nån som förbättrat högtalarfunktionen genom att byta ut hjälmhögtalare av ett annat märke?

T.ex. så finns dessa:
http://www.torkworld.com/helmet-speakers.html

Jag vill ju dock gärna veta om de gör nån skillnad innan jag lägger de pengarna... :roll:
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: Hjälmhögtalare

Inlägg av Tomas#5281 »

Vore jag dig, Rubbe, så skulle jag nog ta med mig hjälmen och hela intercomanläggningen, inklusive dess
hörlurar, till någon elektroniklada eller renodlad hifi-butik. Och be dom demonstrera en "hörlursförstärkare"
uppkopplad mot dina prylar. För problemet är att väldigt många hörlurshögtalare har för hög impedans.
Och sen så har nog knappast intecomanläggningarna riktigt ordentliga förstärkarresurser heller.

När man letar hörlurar, till exempelvis sin mobiltelefon, så bör man alltid kika på hörlurarnas impedans
samt verkningsgrad. Låg impedans samt hög verkningsgrad är det som gör att hörlurarna kan spela riktigt
högt.

På 90-talet, när man använde bärbara cd-spelare, så karvade jag helt enkelt ur cellplasten runt öronen,
inuti hjälmen, för att få plats med ett par mer eller mindre slaktade(tog bort bygeln över skallen) hörlurar.

Och dom märken som jag personligen tycker låter riktigt bra, vad det gäller hörlurar är AKG, Sennheiser
och även Bose. Har själv ett par ganska så små AKG-lurar(som jag knappt aldrig använder), som lirar 8:or
runt det mesta vad det gäller såna där öronpluggshögtalare(eller vad tusan dom heter).

Ett par Sennheiser PX 80 t.ex, skulle nog kunna gå att få in i en hjälm, med lite mindre modifieringar.
Men som tidigare nämnts börja med att få en hörlursförstärkare demad, mot dina prylar, först.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Inlägg av Rubbe_6173 »

Du känner mig Tomas, jag skitar inte ned händerna i onödan. :lol:
Om du kollar på produkten som heter Tork MAXX på sidan jag länkade till så har just dessa en batteridriven förstärkare.
Jag har svårt att tänka mig att den inte skulle räcka, men då får jag också dras med ännu en elektronikprodukt som ska laddas i ett USB-uttag på det lilla vandrarhemmet i nordvästra Frankrike med bara ett el-uttag i rummet... :roll:
Så det hade ju varit najs om man kunde hitta ett par som har volym så det räcker utan, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Problemet med att testa hos en butik är ju att det inte går att reproducera den extrema miljön av 120km/h med vindbrus, trafik och motorljud, så även om jag skulle besöka en dylik så vet jag ju fortfarande inte vad som är tillräcklig nivå.
Originalhögtalarna till G9x lät alldeles utmärkt hemma i vardagsrummet... :shock:

Hoppades på att nån här hade erfarenhet av t.ex. Tork-produkterna.
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Landstedts#10170
Hemort: Slöinge

Inlägg av Landstedts#10170 »

Kanske lite ot, men ändå lite till ämnet.
Någon här som har Shuberth C4 och kan recensera den?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Inlägg av Rubbe_6173 »

Har just beställt ett par Tork MAXX som har en extern förstärkare.
Nu jävlar ska det bli ljud... :twisted:

http://ridermount.com/product/genuine-t ... -speakers/
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Göran7713

Inlägg av Göran7713 »

Ser fram emot dina recensioner av lätt/svårt att montera resp. justera volym samt hur du upplever ljudkvaliteten.
MVH
Göran 7713
VN2K

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Tomas#5281
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inlägg av Tomas#5281 »

Ser också fram mot en recension, mest av hur du upplevde att ljudet blev.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Patrik#7037
Kontakt:

Inlägg av Patrik#7037 »

Intressant, tycker oftast att det är högtalarna som suger. Ingen bas och för mycket diskant. När det gäller förstärkare med bra batteri kan jag rekommendera Topping nx1 http://www.ebay.com/itm/252668304381

150 Tim speltid, laddar nästan aldrig den tycker jag. Har iofs bara använt den till mp3 spelare och mobil.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
------------------------------------------
Patrik #7037 Gotland
Drifter 1500 - 99 nuvarande
Drifter 800 -02
CT 1700 - 09

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Inlägg av Rubbe_6173 »

Nja,
efter test igår fick jag tyvärr konstatera att även med förstärkare så når det inte upp i närheten av vad som behövs för mig.
Kanske att det blir skillnad via en bättre källa. Nedrippade youtube-klipp via trådlös BT-överföring och med en Garmin som uppspelare via en G9x kanske inte är idealiskt.
Kanske är ett starkt bidrag att jag kör utan ruta och med en öppningsbar hjälm.
Jag konstaterar även att det blir formgjutna proppar för mig även i fortsättningen.

Om nån i rimlig närhet vill prova lånar jag gärna ut kittet, med option att köpa.

Det går att koppla till allt som har en 3.5mm plugg, dvs mobil, mp3-spelare, GPS, BT-headset osv.
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
carlberg 6259
Hemort: Halmstad

Inlägg av carlberg 6259 »

Rubbe_6173 skrev:Nja,
efter test igår fick jag tyvärr konstatera att även med förstärkare så når det inte upp i närheten av vad som behövs för mig.
Kanske att det blir skillnad via en bättre källa. Nedrippade youtube-klipp via trådlös BT-överföring och med en Garmin som uppspelare via en G9x kanske inte är idealiskt.
Kanske är ett starkt bidrag att jag kör utan ruta och med en öppningsbar hjälm.
Jag konstaterar även att det blir formgjutna proppar för mig även i fortsättningen.

Om nån i rimlig närhet vill prova lånar jag gärna ut kittet, med option att köpa.

Det går att koppla till allt som har en 3.5mm plugg, dvs mobil, mp3-spelare, GPS, BT-headset osv.
Men Rubbe !!!
Skaffa ruta och jethjälm , och testa
Och kör med mer dämpat buller ,
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild