Frågor och Tips ⇒ Köpa delar från utlandet?
Kategoriregler
Trådar och inlägg här kan handla om allt runt våra hojar och hojåkning. Däremot inte det som hör hemma under kategorin "Teknikfrågor".
► Visa/Show In English
- jimbo9264
- Hemort: Mölndal
Köpa delar från utlandet?
Tjena
Jag har hittat ett par speglar på Ebay till hojen, och jag undrar om någon har koll på hur mycket kostander som brukar påföras i form av moms och tullavgift. Jag vet att det kan skickas som "gåva" för att kringå ev. extra kostnader, men det stod inget om detta.
Prylarna skall skickas från Kina.
Hoppas julen varit bra!
Jag har hittat ett par speglar på Ebay till hojen, och jag undrar om någon har koll på hur mycket kostander som brukar påföras i form av moms och tullavgift. Jag vet att det kan skickas som "gåva" för att kringå ev. extra kostnader, men det stod inget om detta.
Prylarna skall skickas från Kina.
Hoppas julen varit bra!
Jimmy#9264
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
-
3463-Chippen
Re: Köpa delar från utlandet?
tull är nån procent bara och momsen är 25% på inköpspriset och sen brukar man åka på 100 kr (posten) i speditionavgift.
| Dölj inläggslänk |
- jimbo9264
Okej, tack! Är det något som sköts automatiskt när man plockar ut det? Eller finns det chans att man kommer undan momsen?3463-Chippen skrev:tull är nån procent bara och momsen är 25% på inköpspriset och sen brukar man åka på 100 kr (posten) i speditionavgift.
Jimmy#9264
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
| Dölj inläggslänk |
-
3463-Chippen
Via E-bay så räknar dom ut totalkostnaden direkt och att slippa momsen är "gift" eller Warranty return" nog enda sättet tror jag..
| Dölj inläggslänk |
- Rubbe_6173
- Kontakt:
SKickar de grejerna med dhl eller ups så brukar exp avg vara nära den dubbla mot posten. Dessutom är chansen att slippa tull & moms nära på noll.
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07

Monkey Streak -07

| Dölj inläggslänk |
- Klaus713
- Hemort: Mellerud Världens mittpunkt
Hoppa över E-Bay och leta här istället dom flesta har free shipping. Har aldrig åkt på några extra kostnader där ifrån
http://www.dhgate.com/?f=bm|00%20Keywor ... cwod77wA_g
http://www.dhgate.com/?f=bm|00%20Keywor ... cwod77wA_g
| Dölj inläggslänk |
- jimbo9264
Okej, lika bra att räkna med att det tillkommer moms och tull då.
Men skall kika på dhgate.com, låter ju lovande att det inte brukar påföras extra avgifter därifrån.
Men skall kika på dhgate.com, låter ju lovande att det inte brukar påföras extra avgifter därifrån.
Jimmy#9264
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
| Dölj inläggslänk |
- nicke#9235
- Hemort: Nyköping
Jag säger samma sak som Klaus! 
Sörmland
Nicke#9235
VN 2000
Nyköping
Nicke#9235
VN 2000
Nyköping
| Dölj inläggslänk |
- Drifterman #6647
Jag har handlat över nätet sedan i vart fall hösten 1998, och vi talar om TUSENTALS affärer totalt under den perioden. Vid en HANDFULL tillfällen har jag åkt på Tull o Moms samt expeditionsavgifter, så det finns en god möjlighet att få in grejerna utan att sådana avgifter påföres.
Rent generellt har jag noterat, att vid de tillfällen jag faktiskt FÅTT alla dessa extra avgifter/skatter påförda så har det inneburit att varan totalt sett blivit ca 50% dyrare än vad jag ursprungligen betalat för varan inkl frakten. Detta kan vara en bra "tumregel" att gå efter.
Rent generellt har jag noterat, att vid de tillfällen jag faktiskt FÅTT alla dessa extra avgifter/skatter påförda så har det inneburit att varan totalt sett blivit ca 50% dyrare än vad jag ursprungligen betalat för varan inkl frakten. Detta kan vara en bra "tumregel" att gå efter.
You've got ONE life.... -CUSTOMIZE IT ! Drifterboss Sweden 2011-2014

| Dölj inläggslänk |
- richaud#1357
Jag skulle nog säga att du klarar dig från tull o moms från Kina.. OCH de skriver mer än gärna gift på paketet.. Dock är det aslång lev tid:)
| Dölj inläggslänk |
- Drifterman #6647
Korrekt vad betr att handla från Kina. Leveranstiden vanligen runt 30 dagar och de skriver väldigt ofta "Gift/Gåva" på varudeklarationen....ibland även UTAN att man begärt det!!!! Senast jag handlade från Kina (för ett par veckor sedan) så kom grejerna hem på cirka 14 dagar dock. Aktuell köpesumma var omkring 40 dollar men firman hade uppgivit $10 och "Gift" på tulldeklarationen. kom direkt hem i lådan!
You've got ONE life.... -CUSTOMIZE IT ! Drifterboss Sweden 2011-2014

| Dölj inläggslänk |
- jimbo9264
Blev lite prylar från Kina. Får nog räkna med lång leveranstid, men håller tummarna för att prylarna dyker upp och att jag går fri från påslag på notan då.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!
Jimmy#9264
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
VN1600 Meanstreak
Mölndal/Göteborg
| Dölj inläggslänk |